2019 legfontosabb marketingautomatizálás-trendjei kisvállalkozásoknak
Az elmúlt évek trendjeit elnézve kétségtelen, hogy 2019-ben azok a marketingcsapatok teljesíthetnek majd a legjobban, amelyek technológiai úton közelítik meg a marketing kérdését. Ezt állítja legalább is a Content Marketing Institute tavaly októberi jelentése, amely a tartalommarketing teljesítményét fejtegeti. Persze fontos megjegyezni, hogy ezek a jól teljesítő marketingesek nem arra használják a technológiát, hogy teljesen átadják munkájuk terhét a digitális rendszereknek, hanem arra, hogy mélyebb betekintést nyerjenek tartalmaik teljesítményébe és közönségeik viselkedésébe. Tehát nem lecserélni szeretnék magukat – és természetesen mi sem -, hanem bővíteni kívánják szaktudásukat.
 
Ez lesz a siker kulcsa azok számára, akik marketingautomatizálásra adják a fejüket 2019-ben. A CMI jelentése szerint ez az automatizálás lesz az, ami elválasztja egymástól a legsikeresebb és lecsúszó marketingeseket, és így a sikeres és kevésbé sikeres cégeket és vállalkozásokat – a kérdés csak az, hogy te melyik oldalra szeretnél kerülni. Cikkünkben 2019 legfontosabb marketingautomatizálással kapcsolatos trendjeit soroljuk fel, és természetesen saját tapasztalatinkat is megosztjuk – ha szeretnéd az első perctől kezdve hatékonyan végezni ezt az összetett, de hatékony marketingmódszert, akkor mindenképpen vess rájuk egy pillantást!
1. A közönség szegmentálása minden csatornán
A megfelelő közönségszegmentálással még a legprofibb marketingesek közül is csak néhányan foglalkoznak megfelelően. Vannak persze, akik felosztják email listájukat bizonyos szempontok alapján, de ennél többre tényleg csak kevesen hajlandók, és átfogó stratégiájuk minden egyéb részéből hiányzik a szegmentáció. Az email kampányok sikere alapján a marketing más területein is érdemes lenne bevezetni ezt a szokást, hiszen nem feltétlenül kell hozzá teljesen új kampányokat készíteni. Első körben felhasználhatod egy meglévő kampányod tartalmait és designját, és elkészítheted annak több, személyre szabott verzióját is. Ezek már az automatizálás céljával készülnek majd el, és olyan személyre szabott üzeneteket tesznek lehetővé, amelyek lehetetlenek lennének megfelelő szegmentálás nélkül.
Ha email marketingedben már használsz szegmentálást, akkor nincs más dolgod, mint kiterjeszteni azt marketingstratégiád többi részére is.
2. Hirdesd örökzöld tartalmaidat
A marketingesek bánatára a fizetett hirdetések ára egyre nő, míg a lehetséges ügyfelek figyelmét egyre nehezebb megkaparintani. Sajnos ennek ellenére egyre inkább szükség van ilyen hirdetésekbe fektetni, különösen a közösségi médián, ahol az organikus elérések aránya rengeteget zuhant az elmúlt évek során.
Szerencsére a közösségi hirdetések és a webináriumok párosítása megoldást jelenthet erre a problémára. A webináriumok mindig is népszerű leadfogók voltak, de hatásukat nem fejthették ki hosszú távon – amint az online előadás befejeződött, egyszerűen képtelen volt új érdeklődőket bevonzani.
A már emlegetett megoldás lényege, hogy ezeket a webináriumokat a Facebook hirdetésekkel kell kiemelni, hogy befejezésük után is képesek legyenek új érdeklődőket bevonzani. Azzal, hogy kampányaidban egy egész órás előadást kínálsz, nem pedig egy egyszerű 10 pontból álló útmutatót, sokkal kedvezőbb megtérülésekre számíthatsz közösségi hirdetéseid terén.
3. Influencer marketing, értelmesen
Mint minden marketing-ágazat, az influencer marketing is folyamatosan változik, azonban sajnos a legtöbben még mindig nem tapintottak rá a lényegére (erről részletesen ITT írtunk).
A probléma az, hogy a nem megfelelően futatott influencer kampányok ugyanolyan fizetett hirdetéseknek érződnek a célközönség számára, mint azok a reklámok, amiket ezek a személyesebb promóciók hivatottak leváltani.
Ahelyett tehát, hogy az influencerek profiljait egy egyszerű hirdetési platformként kezelnéd, törekedj kreatív, hosszútávú együttműködésre influencer partnereiddel, hiszen ezek sokkal hatékonyabbak és hitelesebbek lehetnek, mint az egyszerű, szponzorált alkalmi bejegyzések.
4. A marketing- és az értékesítési osztály násza
Az automatizálás többek között ledöntheti azokat a falakat is, amelyek mindeddig elkülönítették marketingcsapatodat szervezeted többi osztályától. Manapság egyre több cégnél igyekeznek szorosabbá kötni az együttműködést például a marketingesek és az értékesítési osztály között. Mivel a marketing és az értékesítés általában egy cég frontját képviselik (hiszen az ő dolguk a márka hangjának megalkotása, és az ügyfélkapcsolatok kezelése), e két osztály közösen egy nagyon értékes szövetségese lehet az ügyfélsiker csapatoknak.
Ott vannak például azok a kampányok, amelyek célja az ügyfélaktivitás fellendítése – ezek a projektek tökéletesek a marketingautomatizálással foglalkozó szakemberek számára, hiszen közösen dolgozhatnak rajtuk az ügyfélsikerért felelős munkatársakkal, átadva nekik az ügyfelek viselkedéséről szerzett tudásukat.
5. A chatbotok okosabb felhasználása
Ha a marketingautomatizálásról van szó, akkor nem maradhatnak ki a chatbotok sem. 2019 reggelén még mindig van idő újragondolni a jelenleg alkalmazott chatbot marketing technikákat. A marketingeseknek jelenleg két főbb álláspontjuk van a chatbotokat illetően: az egyik tábor szerint csupán átmeneti, trendi fellángolásról van szó, míg a többiek úgy érzik, chatbotoké a jövő.
Nos, mindkét verzió eléggé extrém, és a valóság valahol fél úton lehet a két nézet között. A különböző chat alkalmazásokban működő robotok és más chat-automatizálási megoldások már jó ideje foglalkoztatják a marketingeseket, és sokaknak elegendő idejük volt rá, hogy megállapítsák, pontosan mit is várhatnak el a technológiától jelenlegi formájában.
Az igazság az, hogy a chatbotok még messze állnak attól, hogy teljesen lecseréljék a jelenlegi marketingcsatornákat, de jó kiegészítő eszközök lehetnek azok mellé. Ezt az elképzelést erősíti az is, amit a fogyasztók várnak el a chatbotoktól – nem az ügyfélszolgálat helyettesítését. Tegyük fel, hogy egy már említett webinárium leadfogó kampányt futtatsz, csak éppen emailen keresztül. Ilyenkor beállíthatod, hogy a chatbotok emlékeztessék a feliratkozókat, hogy az előadás nemsokára kezdetét veszi. A fő csatorna az email, de a chatbotok remekül kiegészítik azt.
A chatbotok erejét több ügyfelünknél is tapasztaljuk, egy kis kreativitással remekül megtalálható a célcsoportnak megfelelő virtuális személy, akivel a felhasználók üzeneteket válthatnak. A Városliget Café & Restaurant weboldalán Vendelin várja a látogatókat, aki készségesen segít kielégíteni a különböző igényeket.
A célközönségnek megfelelően Vendelin egy kedves felszolgáló, aki az asztalfoglalási igényre azonnal felajánl egy figyelemfelkeltő, könnyedén elérhető CTA-t (call to action gombot), amelynek segítségével a felhasználó a weboldalon keresztül foglalhat asztalt, tehát konvertálhat.
A másik kiváló példa a chatbotok népszerűségére és hatékonyságára az Oxigén Hotel**** Superior Family & Spa Páfrány chatbotja, amit a hotel kabalaállatára, a barátságos dinoszauruszra mintáztunk. Páfrány amellette, hogy Vendelinhez hasonlóan nagyszerűen hozzájárul a konverziós arány növekedéséhez, tökéletesen illeszkedik a hotel arculatába. Mivel a hotel gyermek- és bababarát, így a szülők és potenciális vendégek mellett a gyermekek is szívesen írogatnak Páfránynak, tehát nem engedhettük meg magunknak, hogy Páfrány ne ismerjen egy-két viccet is.
 
A chatbotok elindulásuk óta szerepelnek a két weboldal analitikájában szereplő leglátogatottabb aloldalak listájának élmezőnyében, ráadásul igazi konverziómágnes eszközök. Nem kérdés tehát, hogy 2019-ben érdemes foglalkozni velük. Gyakorlatilag bármilyen kifejezést egyszerűen felvihetünk az adminisztrációs felületre, azokat képesek lesznek felismerni, és a hozzájuk kapcsolódó válaszokat is megadni. Nem kell tehát megijedni a chatbotoktól, egyszerűen csak fel kell ismerni a jelentőségüket.
