A COVID-19 néven is emlegetett új koronavírus jelenleg az egész világon jelen van, és sajnos naponta ezrével szedi áldozatait és új fertőzöttjeit is. Világvégéről szerencsére szó sincs, de sokak világa már így is romokban hever, ami sok esetben a vírus gazdasági hatásainak köszönhető. Részvények zuhantak meg, cégek mentek tönkre és emberek veszítették el megélhetésüket a koronavírus okozta rettegés és gazdasági stop miatt, és kétségtelen, hogy marketingesként vagy cégvezetőként téged is érint ez a probléma. Ha szeretnéd kihasználni ezt az “uborkaszezont” arra, hogy SEO-d rendbe tegyük, felkészüljünk a jövőre, keress minket bizalommal IDE kattintva!
Szóval mi történt az elmúlt időszakban? Mit jelent ez az egész szituáció a cégek számára, és mire számíthatsz ezek alapján a közeljövőben? Az alábbiakban ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat!
Mielőtt azonban belevágnánk a téma velejébe, szeretnénk valami nagyon fontosra felhívni a figyelmed:
Hasznot húzni erkölcstelen, de segíteni ahol tudsz, szinte kötelező!
Az utóbbi időben bebizonyosodott, hogy sokan sajnos még egy világszintű problémából is képesek lennének hasznot húzni. Mint azt bizonyra hallottad, számos országban lépett fel égető hiány maszkokból, toalettpapírból, kézfertőtlenítőből és egyéb árucikkekből. Ezen felbuzdulva sokan nagyobb tételekben vásárolják fel azokat a készleteket, amiket csak tudnak, és hogy aztán többszörös áron értékesíthessék őket újra a kiszolgáltatott, kétségbeesett vásárlóknak. Ez a taktika se nem tisztességes, se nem nevezhető marketingnek. Sokan szedik meg magukat ez idő alatt, de a pénz véges, és a koronavírus visszaszorítása után az emberek a rossz okokból fognak emlékezni azokra, akik saját javukra használták ki a vészhelyzetet.
A “hasznot húzni” kifejezés azonban nem ilyen egyszerű, hiszen segíteni a jelenlegi helyzeten, amennyiben bárhogy is tudsz cégként, szinte kötelező. Nem is feltétlen marketing szempontból (bár abból sem rossz ötlet), sokkal inkább emberségből…
Egyik ügyfelem, a Wannabee kollekció például a maszk-hiányra reagálva már a kezdetekkor rögtön elkezdett varrónőivel azon dolgozni, hogy saját varrású maszkokat tudjon biztosítani azoknak, akiknek nem jutott orvosi maszk. Ezek persze nem orvosi maszkok, ellenben moshatóak és fertőtleníthetőek, újra használhatóak. Nem csak elérhető áron teszik lehetővé a maszkok megvásárlását, de rengeteg adománymaszkot is küldtünk – és dolgozunk még ezen most is – olyan intézmények számára, akiknek jól jöhet ilyen fajta maszk is. Kommunikációnkban kiemelt szerepet kap, hogy ezek a maszkok nem egyenlőek a különböző szabványosított maszkokkal. Hazudni, átverni tehát senkit nem szabad (és nem is érdemes), de ha bármilyen módon tudsz tényleg segítséget nyújtani ebben a helyzetben, azt érdemes megtenned!
És hogy mi történik a többieknél? Milyen adatokról tudunk, hogyan alakulnak a megrendelések? Az alábbiakban ezt is összefoglaltuk, hogy tudd, nem vagy egyedül!
A cégek még egy ideig szorult helyzetben lesznek
Még ha a vírust sikerül is rövid időn belül leküzdeni (sajnos egyelőre még mindig terjed), a cégek akkor is érezni fogják az utórengéseit, és akár egy évbe is beletelhet számukra, hogy visszaálljanak a régi kerékvágásukba. Kínában például a kiskereskedelmi értékesítések száma 20,5%-kal csökkent februárban, a munkanélküliség aránya pedig 6,2-re ugrott.
Az olyan cégóriások, mint az Apple megengedhetik maguknak, hogy a munka szüneteltetése ellenére is tovább fizessék alkalmazottaikat, de nem minden cég van ilyen előnyös helyzetben. A Virgin Atlantic például két hónap fizetetlen szabadságra küldte dolgozóit, az pedig kétségtelen, hogy a turizmus lesz a vírus egyik legsúlyosabb áldozata. Ezt mi is látjuk: számos étteremmel és hotellel dolgozunk együtt, akik most mind nagy bajban vannak. Vannak, akik reálisan nézve a jövőbe tekintenek és készülünk együtt a talpra állásra, de sajnos olyanok is akadnak, akik gyakorlatilag az első negatív hírek után teljesen lezárták a marketinget… Erről a döntésről később még többet írok.
A koronavírus a becslések szerint 2,7 trillió dolláros kárt okoz majd a világgazdaság számára… Kétségtelen, hogy nálunk is rengetegen megérzik negatív gazdasági hatását.
Vannak nyertesek is, de a bizonytalanság a legrosszabb
A vészhelyzet kihirdetése után néhány napig – az én ügyfélkörömben legalábbis, ahol azért szép számban akadnak termék- és szolgáltatáscsoportok – minden összeomlott. A megrendelések megálltak, a lekérések szintén. Aztán néhány nap után volt, akinél talpra állt, sőt, szárnyalni kezdett az eladás. Ezek azok a termékcsoportok, amikre otthon is szükség van, sőt, otthon méginkább. Náluk jelenleg még szép számokat dokumentálunk és dupla energiával dolgozunk, hogy ki is használjuk ezt az időszakot, ugyanis a legrosszabb jelenleg a bizonytalanság.
Senki, ismétlem, senki nem tudja ugyanis most megmondani, hogy meddig fog tartani ez az egész, és az egyes termékcsoportok vásárlásaira hogyan hat majd. Ami tegnap szárnyalt, mára leülhet, és ami tegnap még halottnak tűnt, holnapra újult erővel támadhat fel. Nincs most más tennivalónk, mint napról napra figyelni, ellenőrizni az eredményeket, és optimalizálni a folyamatokat. Készülni arra, hogy egyszer visszatér a vásárló erő, és akkor mi legyünk a legerősebbek a piacon!
Az organikus forgalom több iparágban is visszaesett
A statisztikákat elnézve a legtöbb iparág megszenvedte a vírus hatásait, ugyanis az online keresgélők figyelme néhány témára összpontosult az utóbbi néhány hónap során.
A turizmus – mint említettük – óriásit zuhant, de az építőipar, az ingatlanpiac és a reklámipar is szorult helyzetbe került, hogy csak néhány súlyosabb esetet említsünk.
Akik most több figyelmet kapnak, azok a pénzügyekben, élelmiszeriparban, egészségügyben és médiában tevékenykedők – a híroldalak például 30%-nál is nagyobb ugrást tapasztalhattak, hiszen mostanában mindenki fokozottabban ügyel a legújabb hírekre.
A konverziós arányok is hasonló tendenciát mutatnak
Ha a konverziós arányokat vizsgáljuk, a legtöbb iparágban szintén visszaestek a mutatók, habár arányaikban eltérnek a forgalom alakulásától.
A turizmus – nem meglepő módon – konverziók tekintetében is borzasztó helyzetben áll, de az építőipar még alacsonyabbra csúszott vissza. Az ingatlanpiac szintén jelentős visszaesést mutat, és a bizonya a reklámipar sincs jobb helyzetben.
Akik azonban igazán jól jártak ezzel a helyzettel, azok az élelmiszeriparban, egészségügyben, médiában és gyógyszeriparban dolgozók, ezek ugyanis azok az iparágak, amelyek jelentős konverziós növekedést tapasztalhattak.
CPA és CPC
Annak ellenére, hogy lényegesen kevesebben böngészgetik a repülőjáratokat és a turisztikai keresések száma is jelentősen visszaesett, a hirdetők nem tapasztalhattak komolyabb változást a kulcsszavak kattintásonkénti árazásában (CPC). Ezzel szemben azonban a műveletenkénti árak (CPA) jelentősen megnőttek.
Mit jelent mindez a marketingesek számára?
Sok marketingesnek már most szembesülnie kellett a ténnyel, hogy számos cég az elsők között mond le szolgáltatásaikról. Mindenki a marketingen akar spórolni, mondván egy válság küszöbén állunk, és senki sem ilyenkor tervez vásárolni.
A tapasztalt marketingesek (például azok, akik jelen voltak az előző 20 év két legnagyobb válságakor) azonban tudják, hogy pont ez az időszak a legjobb arra, hogy előnyt szerezzenek a konkurenciával szemben. Ilyenkor kisebb a verseny, tehát könnyebben és gyorsabban érhetsz el látványos eredményeket ügyfeleid számára. Bizonyos esetekben a PPC hirdetéseken is lehet spórolni, ami a visszaeső versenynek köszönhető.
Vannak olyan cégek is, akik most vásárolnak fel küszködő médiavállalatokat is, hogy a válság lefolyása után még több csatornán reklámozhassák kínálatukat célközönségüknek.