Rangsorolt Térképtalálatok
A Google Térkép nem csak elhelyezkedésen alapuló találatokat kínál. Ez érthető, hiszen nem mindig van mindenkinek bekapcsolva a helymeghatározás a telefonján, és nem is mindig szeretne az ember feltétlenül olyan helyek közül válogatni, amik 5-10 percre vannak tőle.
 
Lényegében bárhol, bármire keresel rá, nagy valószínűséggel olyan találatokat látsz majd, amelyekhez tartozik egy csillagozott pontszámos értékelés is. Melyik a biztatóbb a felsoroltak közül? Aminek két csillaga van, vagy aminek négy? A legtöbben az utóbbi alternatívát választanák, gyakran még ha kétszer olyan messzire is kell menniük érte, mint a kétcsillagoshoz.
 
Azonban ha jobban megnézed, nem biztos, hogy a legnagyobbra értékelt találat szerepel majd az első helyen. Meglehet például, hogy egy 4,1 csillagos pizzéria lekörözi a 4,7 és 4,5 csillagos találatokat. Szóval hogy is működik ez az egész? Egyértelmű, hogy a Google nem csak az értékelések alapján rangsorolja a felsorolt cégeket – fontos szerepet játszik az elbírálásban a Google Cégem is.
 
Mi az a Google Cégem?
A Google Cégemet valaha Google Helyek néven ismerhettük, azonban azóta sokat változtatott és fejlesztett rajta a keresőóriás. Ennek köszönhetően egy pótolhatatlan eszköz lett azon cégeknek, akik szeretnék nevüket láthatóbbá tenni az interneten keresők számára.
 
Egy ingyenes Google Cégem profil regisztrálásával készíthetsz egy adatlapot cégednek (vállalkozásodnak, stb.), amely megjelenik majd a keresőtalálatok mellett (az úgynevezett Tudáspanelen), és alapvető információkkal látja el a kereső felhasználókat. Tartalmazhatja többek között a cég nevét, telefonszámát, értékeléseit, képeket, stb. és – ami nekünk most a legfontosabb szempont – a cég címét, ami egy mellékelt Google Térkép részleten is megjelenítésre kerül.
 
Marketing a Google Térképen
A Google Térkép marketing valójában egy Google Cégem profil regisztrálásával kezdődik, ugyanis így tudathatod a Google-lal, hogy céged/vállalkozásod egyáltalán létezik, milyen kategóriába sorolható (étterem, ügyvédi iroda, cipészműhely, stb.), és hogy hová is helyezze el a rendszer a Térképen.
 
A Google Cégem profil precíz és gondos kitöltése nélkül esélyed sem lesz, hogy előkelő pozícióba kerülj a Google helyi találatai között.
 
A cím megadása
Miért szentelünk külön pontot a cím megadásának? Ki ne tudná a saját, vagy vállalkozása címét? A legtöbben biztosan tudják, de nem feltétlenül adják meg helyesen a Google Cégem profilon. Meglepően sok cég képtelen emiatt rangsorolni a találatok között.
 
Amikor megadod céged címét a Google Cégem profilon, győződj meg róla, hogy pontosan azt a címet használd, ami a Magyar Posta (vagy ha külföldön dolgozol, a helyi nemzeti postaszolgálat) nyilvántartásában is szerepel. Ez a részletesség egészen a szoba/lakásszámig pontos kell, hogy legyen (ha van ilyen, persze).
 
Ha kell, háromszor is ellenőrizd karakterről karakterre, hogy minden mező megfelelően van-e kitöltve, ugyanis akár egy rossz helyre írt pont, vagy egy felesleges (és láthatatlan) szóköz karakter képes „hatástalanítani” címedet, rontva ezzel a rangsoroláson.
 
Ne felejtsd el bekapcsolni, hogy címed látható is legyen Google Cégem profilodon.
 
Add meg, hogy mely területeket fedi le céged
Nem ritka például egy étterem, vagy egy állatorvos esetén, hogy az az üzleten/rendelőn/irodán/stb. kívül egy nagyobb területen is kínálnak házhozszállítást, házi viziteket, konzultációkat, és egyéb szolgáltatásokat.
 
A Google Cégem profilon több opció is rendelkezésre áll ezen terület pontos megszabására. Megadhatsz például egy bizonyos maximális távolságot irodádtól, vagy felsorolhatod a közeli településeket is, ahová házhoz mennél.
 
Külön feltüntetheted továbbá, hogy foglalkozol-e az ügyfelek kiszolgálásával céged megadott címén is.
 
Igazoltasd vállalkozásodat a Google rendszerében
Vállalkozásod igazolása (https://support.google.com/business/answer/7107242?hl=hu) a legfontosabb lépés az alapvető adatok kitöltését követően. Az igazolás akár több hetet is igénybe vehet, mert a Google általában egy levelet küld céged megadott címére, amiben egy egyedi PIN kód áll – ezt kell majd megadnod a rendszernek a hitelesítésért.
 
Add meg cégkategóriáidat
Ha kategóriákról van szó, akkor szintén fontos, hogy mit adsz meg. Ahogy arra a Google is felhívja a regisztrálók figyelmét, a kategóriák azt hivatottak jelezni, hogy milyen jellegű cégről van szó, nem pedig azt, hogy milyen termékeket vagy szolgáltatásokat árul.
 
Az elsődleges kategória megadása kötelező a folytatáshoz, de további kategóriákat is megadhatsz, hogy a Google pontosabb képet kapjon cégedről, és több olyan kereső felhasználónak jeleníthesse meg, akik érdeklődnének is iránta.
 
Írj egy hatásos bemutatkozást
A regisztráció során (vagy később) egy rövid bemutatkozást is írhatsz cégedről, és ezt egyáltalán nem ajánlott kihagyni. A bemutatkozás segíthet meggyőzni a kereső felhasználókat, hogy téged válasszanak a konkurencia helyett – ehhez megemlítheted, hogy miben különbözik márkád a többitől, milyen egyedi dolgokat kínál üzleted, és így tovább.
 
Bemutatkozásodban szerepeljen minden olyan információ, amit egy lehetséges ügyfélnek érdemes tudnia cégedről, és amik nem derülnek ki a többi megadott adatból (felesleges például megadnod céged telefonszámát, hiszen a profilon úgyis szerepel egy külön mező erre).
 
Tartsd észben, hogy habár a bemutatkozás optimalizálható némileg a keresésre, a Google át fogja vizsgálni azt, mielőtt engedélyezné, hogy nyilvánossá váljon. Igyekezz informatív, meggyőző és őszinte lenni benne, és ne pakold tele hivatkozásokkal és kulcsszavakkal.
 
Használj előnyös képeket Google Cégem profilodon
Nem elég persze csak adataidat kitölteni, és megjelenni a Google Térképen – az emberek látni szeretnék, hogy mire számíthatnak, ha betérnek üzletedbe, és biztos lehetsz benne, hogy lesznek olyan keresők is, akik csak azért nem érdeklődnek tovább céged iránt, mert nem látnak róla képet adatlapodon.
 
A képek persze jó minőségűek kell, hogy legyenek, és relevánsak cégedhez. Étterem biztosan gyönyörű kívül-belül, és ezt érdemes is megmutatni a képeken, de elsődleges célod kínálatod megjelenítése kellene, hogy legyen, hiszen azért jönnek az emberek.
 
A képek metaadatai tovább optimalizálhatók, hogy minél több információt tartalmazzanak a Google számára. Keress egy szoftvert, amivel beleszerkeszthetsz képeid metaadataiba, és add meg a címet, néhány kulcsszót, és egyéb hasznos mellékleteket is.
 
Szerezz ügyfélvéleményeket
Fentebb már említettük, hogy mennyire fontosak is a csillagos értékelések – ezek lényegében kéz a kézben járnak a felhasználói véleményekkel. Amikor egy felhasználó, vagyis inkább ügyfél véleményt fogalmaz meg, megad hozzá egy csillagos értékelést is 1 és 5 között. Ezen értékelések átlaga jelenik majd meg profilodon.
 
Minden ügyfélvélemény szövege külön is megjelenik (az értékeléssel együtt) így a későbbi érdeklődő keresők is elolvashatják őket. Érdemes arra ösztönözni az ügyfeleket, hogy értékeljenek a Google Cégem adatlapodon, mert egyrészt legalább 5 vélemény kell, hogy ezek láthatóvá váljanak a nyilvánosságnak, másrészt rengeteget segíthet a pozitív, hiteles online jelenlét felépítésében.
 
Érdemes minden véleményre válaszolni, különösen a negatívokra – ezek is lehetőségek arra, hogy bizonyítsd, igyekszel tenni annak érdekében, hogy a jövőben még kiválóbb ügyfélélményeket nyújts azoknak, akik hozzád fordulnak termékeidért és/vagy szolgáltatásaidért.
 
Ha igazán mélyen bele szeretnéd vetni magad a Google Térkép/Cégem marketingbe, akkor nem árt, ha figyelemmel követed versenytársaid jelenlétét is a különböző online platformokon (beleértve persze a Google Cégemet is). Az olyan eszközök, mint például a Mention (https://mention.com/en/) pontosan ezt a célt szolgálják.
 
Segítségükkel ellenőrizhetd, ha céged (vagy versenytársaid) említésre kerülnek valahol az interneten – ha például céged adatait feltüntetik egy webhelyen, akkor azzal pozitívabb rangsorolást kaphat Google Cégem profilod a térképtalálatok között, de csak ha pontos információkat írtak róluk. Ezért fontos odafigyelni, hogy ki mit is ír cégedről.