A Közösségi média marketing utolsó ingyenes lehetőségé a Facebookon a LIVE
Szerintem a Facebook vezetősége tévúton jár. Értem én, hogy több pénzt szeretnének, de az, ami megy ma a Facebookon, szerintem annak halálához vezet majd. Az oldalak elérései folyamatosan csökkennek, az oldalak szerkesztőinek lassan nem lesz értelme bíbelődniük a tartalmakkal, hiszen senkit nem érnek el vele ingyenesen. Fizetett hirdetéssel dolgozva nem marad annyi nyereség, amiért érdemes lenne ezt a munkát végezni, nincs pozitív ROI. A szomszéd képeit meglesni én nem megyek fel a Facebookra, szerintem sokan lesznek ezzel így mások is.
Egy darabig még el elhetett érni, hogy kreatív, valóban érdekes és jó posztokkal sok embert érje el, most már nagyon ügyesnek kell lenned ahhoz, hogy ez sikerüljön. Ha csak nem vagy közösségi média guru, akkor valószínűleg ez manapság gondot jelent neked. Van azonban egy olyan posztolási mód, amelyet nagyon könnyű használni, és egyre több embert érhetsz el vele, organikusan. Ez a Facebook Live.
A Facebook Live funkciója lehetővé teszi, hogy valós időben mutass be egy eseményt nézőidnek, aktivitásra ösztönözve ezzel márkád, egész pontosan márkád Facebook oldalának követőit. Az alábbiakban mindent megtudhatsz arról, hogy miért is olyan fontos ez, és hogy miként érdemes hozzákezdeni!
„Élő videó? Mi a baj az előre felvettel?”
Az előre felvett videókkal semmi baj nincs – a mai napig a legnépszerűbb tartalomtípusok közé tartoznak, az emberek pedig előszeretettel nézik őket és lépnek kapcsolatba velük hozzászólások, kedvelések és megosztások útján. Azonban az élő videó néhány egyedi előnyt kínál ezekkel szemben.
Az élő videók emberibbé teszik márkádat
Az élő videó páratlan lehetőséget kínál a nézőknek, hogy kapcsolatba léphessenek márkáddal, méghozzá sokkal személyesebb módon, mint egy előre rögzített változatnál. A hagyományos videókkal szemben az élő közvetítések közben a közvetítő (tehát te) is azonnal reagálhat a hozzászólók kérdéseire, ami nagyszerű a márkád iránt érzett bizalom megerősítésére.
Történetek újszerűen
Az élő videókon olyan pillanatokat oszthatsz meg az érdeklődőkkel, amiket egyébként nem láthatnának – például végignézhetnek egy élő rendezvényt létesítményedben, vagy bepillantást nyerhetnek a kulisszák mögé egy-egy fontos eseményre való felkészülés során. Eközben persze folyamatosan válaszolhatsz a feltett kérdéseikre, és akár meg is mutathatod nekik azt, amiről kérdeznek, ami lehetetlen egy előre rögzített videó esetén.
Még több aktivitás
Az előre rögzített videók rengeteg aktivitásra (hozzászólások, kedvelések, megosztások) ösztönzik az embereket, a statisztikák szerint azonban az élő változatok ennek a tízszeresét eredményezik. Emellett az emberek háromszor annyi időt töltenek élő videók nézegetésével, mint az egyszerűkkel.
Még több elért ember
A Facebook élő videók nem számítanak hagyományos videóknak a platform algoritmusa szerint. Egyedi tartalomtípusként sokkal nagyobb prioritást élveznek az emberek hírfolyamiban, hogy minél több ember láthassa őket. Ha tehát szeretnél több organikus, vagyis nem fizetett elérést szerezni, akkor az élő videók segíthetnek ebben!
„Jó, de miről élőzzek?”
A legnagyobb különbség az előre rögzített és az élő videó között az, hogy az utóbbi valós idejű, kétirányú kommunikációt tesz lehetővé a közvetítő és a nézők között. Ez azt jelenti, hogy az élő videókat érdemes olyan témák köré felépíteni, amelyek beszélgetéseket indítanak meg a hozzászólók között.
Itt lehet szó inspiráló, hasznos, érdekes, vagy éppen humoros helyzetekről, ötletekről, történetekről – lényegében bármiről, amit célközönséged értékelni tudna.
Íme csupán néhány példa, ami remekül működik élő formátumban:
- Egy érdekes folyamat cégeden belül
- Egy kulisszák mögötti „titkokat” bemutató videó
- Egy kiemelt alkalmazott, akinek bőven van mit mesélnie
- Valamilyen váratlan, nem betervezett, de látványos vagy érdekes esemény
- Egy betervezett esemény
„Hol találom az élő funkciót?”
Ehhez mindig a Facebook alkalmazás legfrissebb verzióját érdemes használni. Ez minden bizonnyal már rajta van a telefonodon, tehát a következő lépés belépni márkád oldalának kezelőjeként, és elnavigálni oldalad kezdőlapjára.
Itt a „Bejegyzés” ikonra kattintva megjelennek a különböző opciók, amelyek között ott találod majd az „Élő videó indítása” lehetőséget. Ezek csak követned kell a képernyőn megjelenő utasításokat, de még mielőtt belekezdenél…
Tippek sikeres élő videók készítéséhez
Nézzük meg, hogy hogy érdemes felkészülni első élő videóközvetítésedre…
Hagyj időt a gyakorlásra
Senki sem várja el tőled, hogy elsőre magabiztosan és profin élőzz. Egy kis gyakorlással felkészítheted magad az „éles” helyzetre. Ehhez válts át saját, személyes profilodra, majd állítsd új bejegyzésed láthatóságát „Csak énre”, és kezdj el élő videót közvetíteni. Senki nem láthatja majd ismerőseid közül, de te kényelmesen megismerkedhetsz az élő videó kezelőfelületével. Csak ne felejtsd el utána visszaállítani az új bejegyzéseid láthatóságát!
Harangozd be
Ha tudod, hogy a közeljövőben mely napon, milyen időpontban szeretnél élőzni, akkor írj egy gyors bejegyzést erről oldaladra, hogy követőid fel tudjanak készülni a közvetítésre.
Válassz egy hangzatos címet
Egy beszédes, kapcsolódó kulcsszavakkal kiegészített cím segíthet láthatóbbá válni a Facebook keresések között. A Facebook jelenleg néhány országban teszteli a „témakör megadása” funkciót is, így amint az a te verziódban megtalálható, akkor ezt is érdemes használni.
Ne kezdj bele terv nélkül
Még az előtt legyen elképzelésed arról, amit csinálni szeretnél, mielőtt ráböknél az élő videó opcióra. Ne feledd, minden élesben megy!
Lépj kapcsolatba a közönséggel!
Ez az egész élő videózás lényege – ha erre nem vagy hajlandó, akkor inkább használj előre felvett videókat. Köszönd meg nekik hogy benéztek, és ösztönözd őket arra, hogy kérdezgessenek, és vitassanak meg ötleteket a hozzászólásokban.
Ne fogd rövidre
Az élő videóknak némi időre van szükségük, hogy hírük elterjedjen az érdeklődő nézők között. Érdemes egy élő közvetítést legalább 10 percesre fogni, kivéve persze ha egy gyors, váratlan eseménnyel szeretnél minél előbb bejelentkezni.
Fontos a minőség – Így biztosítsd!
Lehetsz bármilyen jó showman, ha a videó minősége nézhetetlen, akkor senki nem nézi majd. Nézzük, hogy mikkel biztosíthatod, hogy ne csak tartalmilag, hanem minőségileg is élvezhető legyen a közvetítés!
Az internetkapcsolat minősége
A közvetítéseket érdemes erős Wi-Fi kapcsolaton keresztül lebonyolítani – a mobilnetes opciót csak akkor válaszd, ha semmiképpen nem tudsz jobb kapcsolatot biztosítani. A Facebook jelezni fogja, ha az internetkapcsolat nem elég erős az élőzéshez.
Ne rángasd a telefont!
Élő (vagy bármilyen más) videót mindig csak döntött telefonnal rögzíts. A telefont két kézzel fogd, két oldalról, és igyekezz egyenesben tartani. Ne lépkedj túl gyorsan, ha nem tudod közben úgy fogni a telefont, hogy ne rázkódjon. Figyelj oda továbbá arra is, hogy jobbra-balra forgásnál ne ránts nagyokat a telefonon, mert a videó nem lesz képes lépést tartani a sebességeddel, és elmosódik majd.
Az élő videó, mint marketingeszköz
Az élő közvetítéseket akár el is mentheted a Facebookon belül, hogy az érdeklődők később is bármikor újranézhessék azt. Ez nagyon fontos – a Facebook szerint az élő videók megtekintéseinek akár 70%-a is a közvetítések után történhet. A platform továbbá néhány hasznos szerkesztési funkciót is kínál, amelyek segítségével élvezetesebbé tehetők a visszajátszások.
Felhívás gomb
Érdemes hozzáadni a videóhoz egy felhívás gombot, amire ha egy néző rákattint, akkor egy általad megadott URL-re kerül majd át. A gombok feliratai lehetnek például vásárlásra, letöltésre, vagy további informálódásra buzdító szövegek is.
Facebook élő videók más platformokon
A kész videókat érdemes feltölteni céged YouTube csatornájára is, ahol jó eséllyel még a Facebooknál is nagyobb nézettséget érhetsz majd el vele. Természetesen saját webhelyedre is feltöltheted, illetve a rá mutató hivatkozást is megoszthatod más közösségi csatornákon (például a Twitteren).
Az élő videók statisztikái
Mint minden valamirevaló marketingcsatorna, úgy a Facebook élő videóinak teljesítménye is nyomon követhető.
A Facebook külön kezeli az élő videók statisztikáit, ahol megtekintheted, hogy milyen aktivitást váltott ki a közvetítés a nézőkből.
Az elérési mérőszámok megmutatják, hogy mennyi volt a legnagyobb nézőszám videódon, hány percnyit néztek meg belőle az emberek, hány egyedi néződ volt, mekkora a teljes nézettsége, hányan nézték 10 másodpercig, illetve átlagosan hány százalékát nézték meg a videónak.
Az aktivitási mérőszámok a teljes aktivitást mutatják, ami lényegében az összes hozzászólás, reakció, és megosztás számát jelenti.
Végezetül
Az élő videó tehát egy nagyon hatékony tartalomtípus, amivel könnyedén ráveheted követőidet arra, hogy kapcsolatba lépjenek márkáddal. Egyedi, valós idejű, kétirányú kommunikációt tesz lehetővé, ami segít megerősíteni az érdeklődők márkád iránt kiépített bizalmát.