Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Az internetes marketingben a sajtóközlemény egy olyan dokumentum, amelyet egy marketinges ír és küld be valamilyen online médiaorgánumnak. Ez a sajtóközlemény általában a saját webhelyéről vagy egy újonnan megjelent termékéről szól.
Amennyiben sikerül elérnie, hogy közleményét megjelenítsék, nagyon olcsón juthat extra látogatókhoz webhelyére, vagy több értékesítést bonyolíthat le ennek köszönhetően.
A sajtóközlemények általában legalább egy linket tartalmaznak a szerző webhelyére. Mivel a legtöbb online újság igen jó helyezéssel bír a keresőmotorok rangsorolásában, így egy ilyen webhelyről mutató külső hivatkozás sokat dobhat a szerző webhelyének linknépszerűségén. Emellett persze további forgalom érkezhet a webhelyre az online újság olvasói közül, akiknek a közlemény felkeltette az érdeklődését.
Egy sajtóközleményt sokkal nagyobb eséllyel jelentetnek meg egy online újságban, ha az nem hirdetésként, hanem újságírói hangnemben van megfogalmazva. A történetben nem érdemes semmilyen közvetlen értékesítést elhelyezni, hanem egy objektív, elfogulatlan jelentésként kell megírni azt olyan formában, amelyet az emberek szívesen olvasnának el.
Törekedj arra, hogy sajtóközleményed beleférjen legfeljebb két A4-es oldalba, de ha csak egy oldal az egész, az még jobb. A szerkesztőknek és újságíróknak rengeteg a dolguk, és ha egy túl hosszú sajtóközlemény kerül eléjük, akkor könnyen lehet, hogy átfut a szemük a fontosabb részeken, vagy, hogy egyáltalán nem is foglalkoznak majd vele. Fogalmazz továbbá egyszerűen sajtóközleményedben, és ne térj el a tárgytól.
A főcím nem csak az egész közleményt kell, hogy összefoglalja, mindezt úgy kell tegye, hogy fel is keltse az olvasók érdeklődését. Ha ez nem sikerül, sokan figyelmen nem is olvassák majd tovább sajtóközleményedet. Kerüld a túlságosan humoros, vagy félreérthető címeket, mert ezek könnyedén rosszul sülhetnek el.
Mindenképpen kell egy dátum a sajtóközleményre, különben az újságíró, vagy szerkesztő nem fogja tudni, hogy mikor aktuális a hír. Ha nem szeretnéd, hogy a közlemény nyilvánosságra kerüljön egy adott dátum és időpont előtt, akkor ezeket is tüntesd fel, amikor elküldöd a különböző médiaorgánumoknak.
Az első bekezdésben legfeljebb 100 szóban mutasd be cégedet, hogy mit és miért tervezel bejelenteni, hogy kiket érint, illetve hogy mikor és hol követhetik az érdeklődők az eseményt. Ez a második elem a cím után, ami fontos szerepet játszik az érdeklődés megtartásában.
Ne adj hozzá többletinformációkat sajtóközleményedhez csak azért, hogy plusz tartalmak legyenek benne. Minden bekezdésnek az aktuális témához kell kapcsolódnia, és nem szabad eltérnie attól. Mellőzd tehát a felesleges kitöltőszöveget, és törekedj inkább arra, hogy az olvasó minden lehetséges felvetődő kérdésre választ kapjon, mire a közlemény végére ér.
A sajtóközleményhez hozzáírhatsz valamit te, vagy egy olyan kollégád is, aki többet tudna mondani a sajtóközlemény témájáról. Ez lehet például az az illető, aki a bejelentésre váró terméket rendezte, stb. Akár egy elégedett ügyfél véleményét is megoszthatod. Mindez plusz hasznos, releváns anyag lehet az újságíró, vagy szerkesztő számára, és sokkal személyesebbé tehet egy oldalnyi tömör marketingszöveget.
Ez a cikk legalján kell szerepeljen, egy „Szerkesztőknek” alcím alatt. Olyan információkat érdemes itt összegyűjteni, mint céged alapítási dátuma, székhelye, mérete, legfontosabb termékei/szolgáltatásai, hogy milyen piacokat és ügyfeleket láttok el, stb. Ezen kívül írj le néhány fontosabb elérhetőséget (név, cím, telefonszám) is, arra az esetre, ha egy szerkesztő szeretné felvenni veled a kapcsolatot, hogy tisztázzon valamit a sajtóközlemény tartalmával kapcsolatban.
Ha lehetséges, mellékelj legalább egy releváns képet, ami illusztrálja a közlemény tartalmát. Ez legyen egy jó minőségű, nagyfelbontású kép, JPEG formátumban. Ez lehetőséget kínál a szerkesztőnek, hogy az adott lap/magazin szabványaihoz igazíthassa a kép méretét. Válassz egy olyan képet, ami magára vonja az emberek figyelmét. A képet ne a dokumentumba ágyazd be, és ne is mellékeld az emailben, mert sok szerkesztő meg sem nyitja az ilyen üzeneteket. E helyett inkább biztosíts egy letöltési linket a képhez.
Ez talán egyértelmű, de azért érdemes megemlíteni. A helyesen írt, szépen megfogalmazott sajtóközlemények professzionális hatást keltenek, míg a helyesírási hibákkal teli, összecsapott dokumentumok sokkal inkább amatőr háttérre utalnak, ami az egész cégre rossz fényt vethet. Ne bízz vakon a Word helyesírás-ellenőrzőjében!
Az email a legkényelmesebb és leggyorsabb módszer a sajtóközlemények továbbítására, és a legtöbb szerkesztő és újságíró is így szereti „kézhez” kapni az ilyen dokumentumokat. A közlemény szövegét közvetlenül az email törzsébe másold be ahelyett, hogy egy Word vagy PDF fájlt mellékelnél az üzenetben. Miután elküldted a közleményt a megfelelő címekre, ne érdeklődj utána (legalább is ne telefonon), hogy megérkezett-e. Az elfoglalt újságírók és szerkesztők ki nem állhatják ezt.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 133
Átlagos értékelés: 4.7
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.