Az online/internet marketing története kialakulásától napjainkig
Az online marketing rohamosan fejlődő világában szinte minden héten hallunk egy-egy eget rengetően forradalminak kikiáltott technológiai újításról, de valljuk be: az igazi fordulópontok még mindig ritkaságszámba mennek. - Nézzük hát azokat a mérföldköveket, amelyek sok év távlatából is maghatározónak bizonyultak az online marketing történetében, az emailtől a mára nélkülözhetetlen Open Graphig.
Az email
Az
internet nyilvánosan elérhető kezdetei 1983-ig nyúlnak vissza, amikor a Compuserve, az 1969-ben, az USA-beli Ohio-ban alapított cég elindította első nyilvánosan elérhető szolgáltatását, ahol a felhasználók emailen, üzenőfalakon és csetelő szobákban vehették fel egymással a kapcsolatot. Addig az email csak zárt egyetemi és katonai hálózatokon létezett. A nyolcvanas évek közepére ehhez járult az Elektronikus Vásárlóközpont (Electronic Mall), ahol 110 online üzletből vásárolhattak a látogatók. Bár ez a szolgáltatás a technikai feltételek kialakulatlansága mellett az USA-ban egészen 1991-ig hatályban lévő nagy szabású
e-kereskedelemre vonatkozó tilalom miatt
sem válhatott elterjedtebbé, a modern online vásárlás legkorábbi példájaként mégis előkészítette a terepet a máig ívelő rohamos fejlődésre.
A technikai feltételek megjelenése
Egy évtizeddel később, 1993-ban vált elérhetővé a Mozaik, Tim Berners Lee ősböngészője, melyet hamarosan követett az ismerősebben csengő nevű Netscape Navigator. A böngésző fontos biztonsági
protokollal is rendelkezett: a tranzakciókat mind a küldő, mind a címzett végén titkosítani lehetett, így meg is teremtette a biztonságos online vásárlás feltételeit. A Netscape kirobbanóan népszerű volt, főképpen a viharos gyorsasággal fejlődő szoftverei miatt. Új
HTML kapacitások, bővítmények jelentek meg, melyekkel egyik riválisa sem tudott lépést tartani, így a Netscape 1995 nyarának végére szinte teljesen egyeduralkodóvá vált a piacon.
Ekkor dobta piacra a Microsoft az Internet Explorert, ami bár ekkor még messze nem ért technikailag a Netscape nyomába, azzal ellentétben ingyenes volt. Ezzel elindult a versengés a két böngésző között, és 1996 végére az Explorernek sikerült jelentősen kiegyenlíteni a mezőnyt, amit további gyors fejlődés követett. Mire mindkét böngésző elérte negyedik generációját, az Explorer technikailag is egy szintre került a Netscape-pel, így hamarosan át is vehette a vezetést attól a piacon.
1994-ben jelentek meg az első szolgáltatók, melyek lehetővé tették a hitelkártyák online használatát(forrás: Keith Lamond). A két legnépszerűbb First Virtual és a CyberCash volt. 1995-ben, egy Verisign nevű cég elkezdte a digitális azonosítók fejlesztését, melyekkel online vállalkozások igazolhatták kilétüket. A Verisign ezután weboldalak e-kereskedelmet lebonyolító szervereinek biztonságára fordította figyelmét.
A Google Adwords és a hirdetési hálózatok kiépülése
Az
online marketing vagy internet
marketing máig legmeghatározóbb tényezője a
Google. A
keresőmarketing és a keresőoptimalizálás ma ismét a legfontosabb feladata egy online marketingesnek. A közösségi média marketing boomja egy időre háttérbe szorította ezeket a feladatokat, de 2015-re ismét a keresőoptimalizálás vált a legfontosabb online marketing eszközzé. De ne ugorjunk akkorát, térjünk vissza a hőskorba!
A technikai feltételek megteremtődésével párhuzamosan virágzásnak indult a digitális marketing is.Ennek legelső képviselői a szalaghirdetések voltak, melyek 1994-re általánossá váltak a neten. Nagyon népszerűnek bizonyultak, a marketingesek egyre szélesebb körben vetették be őket, ami nagyban hozzájárult az ekkor alapított dotcom vállalkozások tömeges sikeréhez. A kilencvenes évek második fele tagadhatatlanul a rohamos online üzleti növekedés jegyében telt, aminek azonban az ezredforduló hirtelen határt szabott. Szinte egyik napról a másikra omlott össze a szalaghirdetések piaca is. Ezzel két viszonylag csendesebb év köszöntött be a digitális marketing világában, mind az innováció, mind a megtermelt profit tekintetében.
Ekkor lépett a színre a Google az
Adwords-sel: a találati lista tartalmához igazított rövid, szöveges hirdetésekkel. A marketingesek innentől kulcsszavak bevetésével könnyen megtalálták hirdetéseikhez a megfelelő tartalmakat. A kulcsszavak értéke megsokszorozódott, és a hirdetők között elindult a versengés. Elindult a rákattintásonként való fizetés, aminek vonzataként hirdetők könnyebben lemérhették reklámjaik hatékonyságát. Innentől kezdve a találati listák váltak a digitális marketing alapjává. A szakmában mantra lett a
SEO, és a felhasználók körében elindult a
blogolás. 2003-ban pályára lépett a
Wordpress, ami mára a blogok mintegy 20%-ának ad otthont.
A blogolók és webszörfölők hada egyre több és egyre specifikusabb keresést indított el és vált egyszerű felhasználóból online tartalmak társteremtőjévé. Az online marketing világában ez az ún. „hosszú farok” jelenségeként csapódott le. Bár még mindig tömegek indítottak el Google kereséseket, a felhasználók nem elégedtek meg a találati listák tetején lelt információkkal, és elkezdték felderíteni a net addig rejtve maradt zugainak sokaságát is. Ezzel óriási potenciális közönséggé avanzsáltak a hirdetők szemében.
A 2000-as évek közepére már bármely hirdető szert tehetett reklámfelületre a blogoszféra oldalain, és az online marketing új lendületet kapott: 2003 végétől minden évben ötödével nőtt az erre fordított források aránya; a szektor bevétele az USA-ban 2004 utolsó negyed évére elérte a 2.69 milliárd dollárt. Az egyszerű szalaghirdetést felváltotta a ma is ismerős reklámok sokfélesége. Bár az oldalak működtetőinek ehhez valamelyest alkalmazkodniuk kellett, a felkerülő tartalmak kiválasztásakor még mindig az övék volt az utolsó szó.
Azonban ezt az ugrásszerűen megnőtt potenciális hirdetési felületet, ami ekkorra oldalak tízezreiből, ha nem millióiból állt, nem lehetett a hagyományos hirdetési eszközökkel elérni. Ezért megjelentek a hirdetési hálózatok. Ezeknek több fajtája is létezik, de mindegyikben közös, hogy a mindkét fél számára legelőnyösebb módon hivatottak összekötni a hirdetőket a szabad hirdetési felületekkel. Ezzel megformálódott a digitális marketing mai világa: a korábbi, kereső alapú marketing kiegészült az online display hirdetés lehetőségével. Mára mintegy 5 milliárd online hirdetés jelenik meg minden évben.
A közösségi hálózatok térhódítása
A hirdetési hálózatokkal párhuzamosan bukkantak fel és terjedtek futótűzszerűen el a közösségi hálózatok, ezzel elindítva az online marketing történetnek a Google megjelenéséhez hasonló hatalmas fordulatát. Ezeknek legelső tagja a 2003-ban induló MySpace volt, ami három évig az online közösségi élet központjában is maradt: 2006-ra mintegy 100 millióan regisztráltak felületén. A vele egyidőben debütáló
LinkedIn által az üzleti kapcsolattartás lépett szintet világszerte.
2004-ben lépett színre a
Facebook, a Flikr, a Digg is, és vált főnévből igévé a Skype. 2005-ben berobbant a YouTube is, ahol ma már 3 milliárd órát töltünk havonta. A Twitteren 2006 óta tudathatunk magunkról 140 karakteres szösszenetekkel. Az online marketing új sebességbe kapcsolt: éves szintű növekedése immár elérte a 34%-ot, melyben nagy szerepe volt a HubSpotnak, a tömegek marketing szoftverének. A digitális marketing szektor bevétele egyedül az USA-ban 2007 végére meghaladta a 21.2 milliárd dollárt, melynek mintegy ötödéért a rohamosan növekedő keresőmarketing volt felelős: egy évvel később ez az arány elérte a 46%-ot.
2010-et a mérföldkövek éveként szoktuk emlegetni: hogy csak a legnagyobbakat említsem, a Facebookon ekkorra 500 millióan regisztráltak, a Twitteren 15 millióan voltak aktívak, a LinkedIn pedig 60 millió tagot számlált.
2012-re a Pinterest nyerte el a leggyorsabban növekvő közösségi hálózat címét: alig két év alatt több, mint 10 millió felhasználóval gyarapodott.
Mobilos alkalmazások
Csak idő kérdése volt, hogy a kirobbanó mennyiségi változások minőségileg is megújítsák fogyasztási szokásainkat. Ezt pedig az iPhone hozta el. 2007-es megjelenéséig a mobilos tartalmak fogyasztását kizárólag a szolgáltatók tarthatták ellenőrzés alatt. De az Apple ennél jóval tovább ment: harmadik felek appjait is tárt karokkal fogadta, ezzel is kibővítve felhasználói választási lehetőségeit abban, hogy miként fogyasztják a netes tartalmakat és szolgáltatásokat. Az okostelefon piac néhány év alatt jól jövedelmező piaccá érett: a tartalmak, tapasztalatok és lehetősége soha nem látott mértékű személyre szabhatósága forradalmasította az online marketing világát. A mobilos hirdetések 2010-ben mintegy 650 millió dollárt hoztak az amerikai cégek konyhájára.
2011-re negyven százalékunk netezett rendszeresen a telefonján, és az amerikai felhasználók 74%-a vásárolt is ezen az úton. Az online marketing csak az év első felében 23%-kal nőtt, melynek csaknem feléért volt a keresőmarketing felelős. A display hirdetések 34%-át a közösségi hálózatokon láthattuk.
Az Open Graph
De miért is váltak a közösségi hálók hirtelen oly népszerűvé a hirdetők körében? A válasz a Facebook zseniális 2010-es évi újítása, az Open Graph. Ha ez egyáltalán lehetséges, az ebben rejlő lehetőségek még magánál a Facebooknál (vagy a közösségi hálózatok világánál) is izgalmasabbak.
Miben rejlik az Open Graph varázsa és hogyan működik?
A marketingesek tengernyi tartalmat tesznek közzé. ...Igen, a
tartalom még mindig király, de egy király mit sem ér követők nélkül. Mi az első lépés, ha a csodás új posztod hírét világgá szeretnéd kürtölni?
Hát persze, hogy megosztás a közösségi médiában. A Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, és
Instagram több milliós konzumtariátusa ideális piac, de tudod, hogyan érheted el őket a leghatékonyabban?
Itt jön be a képbe az Open Graph. Összekapcsolja a blogod vagy weboldalad a Facebookkal úgy, hogy ezáltal azok is elnyerik a hálózaton megtalálható minden más tartalom kezelhetőségi lehetőségeit.
Az Open Graph ezt közösségi
meta tagekkel éri el. Végső soron ezeken áll vagy bukik, kapcsolatba tudsz-e lépni leendő vásárlóiddal. Mivel a meta tagek ilyen fontosak, róluk legközelebb külön fogok írni - ne hagyd ki te sem!
Az online marketing helyzete ma
Az online marketing vagy internet marketing ma nagyon sok eszközt használ. Kezdetben még átlátható volt egy klasszikus marketinges számára is, ma azonban annyira különböznek ezen eszközök az offline eszközöktől, hogy hagyományos marketing tudással senki nem lehet eredményes az online térben. A legegyszerűbb példa erre a
cikk, mint marketing eszköz. Az online marketingesnek nem csak arra kell figyelnie, hogy egy cikk ütős és hatékony legyen az olvasói tábor körében, hanem arra is hogy megfeleljen a keresőoptimalizálás szabályainak. Ezek a szabályok más szerkezetet, más mondatszerkesztést, a szavak bekezdéseken belüli elhelyezkedését is módosítják. Megtanulható ez egy klasszikus marketinges számára? Természetesen. Azonban ezek az igények olyan gyakran változnak, hogyha nem marad az online pályán, fél év múlva már nem lesz alkalmazható mindaz, amit megtanult….
Az online marketing eszközei 2024-ben
Az online marketing fejlődésének felgyorsulása a technikai feltételek adottá válása után, a 2000-es évektől kezdődött meg. Pár eszköz ugyan megszűnt (pl. ma már alig emlékszik valaki a WAP-ra) de az eszközök nagy többsége megmaradt és fejlődött. Ezeket az eszközöket kell egy online marketing stratégiában összefoglalni és projektre/cégre szabni. Az online marketing stratégia külön dokumentum kell legyen a marketing stratégián belül, de szervesen részévé kell azt tenni. Melyek azok az eszközök tehát, amit egy internet marketing stratégiában használni lehet?
Keresőoptimalizálás (SEO)
- A SEO továbbra is az online marketing alapvető eleme 2024-ben. A Google algoritmusa folyamatosan frissül, ezért fontos naprakésznek lenni a legújabb trendekkel és bevált módszerekkel.
- A kulcsszókutatás továbbra is fontos, de egyre fontosabb a kontextus és a felhasználói szándék megértése.
- A tartalommarketing szorosan kapcsolódik a SEO-hoz. A minőségi tartalom kulcsfontosságú a jó helyezés eléréséhez a keresési eredmények között.
Keresőmarketing (SEM):
- A keresőmarketing, beleértve a PPC (Pay-Per-Click) hirdetéseket, továbbra is hatékony eszköz a célzott vásárlók eléréséhez.
- A Google Ads platformon egyre kifinomultabb célzási opciók érhetők el, amelyek lehetővé teszik a hirdetők számára, hogy a lehető legrelevánsabb közönség elé tárják hirdetéseiket.
- A mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet játszik a PPC hirdetések optimalizálásában.
Social media marketing:
- A social media platformok, mint a Facebook, Instagram, TikTok, továbbra is kiemelt szerepet játszanak az online marketingben.
- A social media marketing hatékony eszköz a márkaismertség növelésére, a vásárlókkal való kapcsolattartásra és a konverziók ösztönzésére.
- A platformok egyre inkább a videókra összpontosítanak, ezért a videómarketing kiemelt fontosságúvá válik.
Tartalommarketing:
- A tartalommarketing továbbra is az online marketing egyik legfontosabb eszköze. A minőségi tartalom vonzza a látogatókat, építi a bizalmat és ösztönzi a konverziót.
- A blogolás, az infografikák, e-könyvek, videók és más tartalomtípusok mind hatékony eszközök lehetnek a célközönség eléréséhez.
- A mesterséges intelligencia segíthet a tartalomterjesztés optimalizálásában és a célközönség pontosabb megcélzásában.
E-mail marketing:
- Az e-mail marketing továbbra is hatékony eszköz a meglévő ügyfelekkel való kapcsolattartásra és a vásárlások ösztönzésére.
- A személyre szabott e-mailek, az automatizált e-mail kampányok és a szegmentálás hatékonyabbá teszik az e-mail marketinget.
Influencer marketing:
- Az influencer marketing egyre népszerűbb eszköz a célközönség eléréséhez és a márkaismertség növeléséhez.
- Fontos a megfelelő influenszerek kiválasztása, akiknek célközönsége megegyezik a te célközönségeddel.
Affiliate marketing:
- Az affiliate marketing hatékony eszköz lehet a bevételek növelésére.
- Fontos a megbízható affiliate partnerek kiválasztása, akik releváns forgalmat tudnak generálni a weboldaladra.
Analitika:
- Az online marketing sikerének mérése elengedhetetlen.
- A Google Analytics és más analitikai eszközök segítenek nyomon követni a weboldal forgalmát, a konverziókat és a kampányok teljesítményét.