Az URL jelentése, jellemzése és magyarázata az online marketing szakszótárban.

EN

URL



Az URL definíciója

Az URL az angol „uniform resource locator”, azaz „egységes erőforrás-helymeghatározó” kifejezés gyakori rövidítése. Az URL egy egyéni azonosító, amely egy erőforrást (pl. egy weboldalt) segít megtalálni az interneten. Magyarban „webcímként” is szokás emlegetni.

Az URL-ek több részből állnak (ilyen például a protokoll és a domain neve), amelyek megmutatják a webböngésző programnak, hogy honnan és hogyan kérje le az adott erőforrást.

A felhasználók többféleképpen is megadhatják a böngészőnek, hogy milyen URL-re szeretnének navigálni: begépelhetik a címsávba, rákattinthatnak egy hivatkozásra vagy egy könyvjelzőre, vagy akár egy másik alkalmazáson keresztül is.

 

Az URL-ek formátuma

Az URL-ek csak ASCII karakterkódolással használhatók az interneten. Azonban mivel az URL-ek felépítésükből adódóan nem ASCII karaktereket is tartalmazhatnak, használatuk előtt át kell konvertálni őket ASCII formátumba. Ilyenkor fordul elő, hogy az URL-ben az ékezetes karakterek helyén % jelek és az azt követő számok jelennek meg. Az URL-ek továbbá szóközöket sem tartalmazhatnak.

 

Az URL-ek felépítése

A protokoll

Az URL magába foglalja az erőforrás eléréséhez szükséges protokollt. A protokoll az URL első részében szerepel, míg a második rész az IP címet vagy a domain nevet (esetleg az aldomaint) tartalmazza, ahol az erőforrás megtalálható.

A leggyakoribb URL protokollok a következők:

  • HTTP és HTTPS: A Hypertext Transfer Protocol és annak biztonságos (HTTP Secure) változata a webes erőforrások azonosítására szolgál.
  • mailto: Emailek küldésekor használják.
  • FTP: A File Transfer Protocol fájlátvitelre használatos, és egy FTP szerveren tárolt fájlok elérésére használják.
  • telnet: Számítógépek távoli elérésére használatos.

 

A legtöbb URL protokollt egy kettőspont és két ferde vonal (://) követ, a mailto kivételével, amely után csak egy kettőspont áll.

A jelenleg megtekintett oldal protokollja a biztonságos HTTPS.

 

A webtárhely vagy domain neve

Az egyedi azonosító, ami egy webhelyet jelöl. Jelen esetben ez a matebalazs.hu.

 

A port neve

A port általában nem látható az URL-ben, de kötelező megadni. A port száma előtt mindig egy kettőspont áll. A 80-as port az alapértelmezett a webszerverek számára, de más portok is használhatók.

 

Útvonal

Az az útvonal, amely a webszerveren található erőforrásra mutat. Jelen oldalon ez a /url.html.

 

Lekérdezés

A dinamikus oldalak URL-jében jelenhetnek meg a lekérdezési paraméterek, amelyek előtt egy kérdőjel áll.

 

Paraméterek

Egy dinamikus oldal URL-jének lekérdezési részében megjelenő Információdarabkák. Ezeket az „és” jellel (&) szokás elválasztani egymástól.

 

Töredékek

Ezek az aktuális webdokumentum egy adott szakaszára utalnak. Az URL végén jelennek meg, és kettőskereszt (#) jelöli őket. Az ilyen töredékek segítségével úgy lehet hivatkozni egy dokumentumra, hogy az URL-t felkereső látogató rögtön a dokumentum megjelölt részére ugorjon, és ne kelljen megkeresnie azt az oldalon.

 

A HTTP és HTTPS közötti különbség

A HTTP és a HTTPS protokollokat is egy webszerver adatainak megkeresésére használják. A HTTPS azonban egy úgynevezett biztonsági tanúsítványt (SSL tanúsítvány) használ, amely titkosítja a felhasználó és a szerver közötti kommunikációt.

A HTTPS manapság a biztonságos webböngészés elengedhetetlen feltétele, és nélkülözhetetlen szükséglet olyan webhelyeken, amelyeken egy felhasználónak személyes, érzékeny adatokat (jelszavak, bankkártyaszám stb.) kell megosztania a szerverrel. Az SSL-el rendelkező webhelyek biztosítják, hogy egy harmadik, nem jogosult fél is hozzáférhessen ezekhez az információkhoz, amikor a felhasználó elküldi őket a szervernek.

A HTTP a 80-as portot használja, míg a HTTPS a 443-as portot.




Gyakori kérdések


Mi az az URL?


Mik az URL részei?


Honlapkészítés Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!