Minden, amit egy marketingesnek a Google büntetéseiről tudnia kell

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Minden, amit egy marketingesnek a Google büntetéseiről tudnia kell

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A Google büntetései már évek óta rettegésben tartják a webmestereket, sokan pedig igazi pánikba esnek, ha valamilyen okból a keresőóriás igazságszolgáltatásának áldozataivá válnak. Aggodalomra azonban semmi ok (legalábbis az esetek többségében): amennyiben ismered a különböző Google büntetéseket és szűrőket; fel tudod ismerni őket és tudod, hogy hogyan lábalj ki belőlük, vagy hogy a későbbiekben hogyan előzd meg őket.

Minden, amit egy marketingesnek a Google büntetéseiről tudnia kell

Kezdjük mindjárt az elején…

 

Büntetések

A Google büntetései és szűrői két teljesen eltérő kategóriát képeznek, sokan mégis gyakran felcserélik a két fogalmat.

 

Büntetések

Kezdjük a büntetésekkel: ha büntetés áldozata lettél, akkor a Google egy Kézi műveletet hajtott végre. A Kézi műveletet akkor kapják a webhelyek, amikor a Google egy munkatársa átvizsgálja azokat és valami szabálytalanságot talál.

 

A Google Search Console-on belül válaszd ki a webhelyedet, majd a baloldali oszlopban válaszd a Keresési forgalom > Kézi műveletek menüt. Ha nem jelenik meg semmi, akkor webhelyed nem kapott kézi (manuális) büntetést a Google-tól.

 

Ezeket a büntetéseket sosem egy automatikus algoritmus szabja ki, azonban az algoritmus segíthet azonosítani a gyanús webtartalmakat, hogy aztán egy Google alkalmazott saját maga ellenőrizhesse őket. A külső személyek által jelentett spam és más kérdéses tartalmú oldalak szintén személyes ellenőrzést kapnak.

 

Szűrők

A szűrők a fő algoritmus részét képezik és hatásukra a webhelyed algoritmus-alapú visszaszorításban részesülhet. A Panda algoritmus is működhet szűrőként: ha webhelyedet a Panda rossz minőségűnek tartja, akkor visszaszoríthatja azt, erősen csökkentve ezzel a rangsorolását.

 

Habár korábban a Panda és a Penguin algoritmusok különálló programokként futottak, és bizonyos időközönként ellenőrizték a webet (és osztogatták a szűrőket), ma már mindkét program a Google fő algoritmus részét képezi, és folyamatosan dolgozik a tartalmak elbírálásán és a szűrők kiosztásán. A Penguin ráadásul már nem szorítja vissza az oldalakat büntetés-szerűen.

 

Bizonyára több szűrő is működik a Google algoritmusában, de persze a keresőóriás nem fedi fel minden konyhatitkát, így nem készülhetünk fel az összesre. Az olyan webhelyek például, amelyek nem kínálnak elegendő szakértelmet, befolyást és bizalmat (expertise, authoriativeness & trust – EAT) könnyedén visszaszorítás áldozataivá válhatnak, függetlenül attól, hogy milyen jellegű webhelyekről van szó.

 

Ha egy algoritmus zárta szűrő mögé webhelyedet, akkor a Google-tól nem kapsz róla semmilyen értesítést. Ezt úgy állapíthatod meg, ha megvizsgálod az organikus forgalmadat. Ha a napokban a Google bejelentette, hogy frissítette az algoritmusát, és azt veszed észre, hogy a forgalmad láthatóan csökkent, akkor könnyen lehet (de nem 100%-ban biztos), hogy ez a frissítés áll a zuhanó forgalom hátterében.

 

Panguin

Habár az algoritmus-alapú szűrőket nagyon nehéz azonosítani, a Panguin eszköz sokat segíthet ebben. A Panguin egy diagramon jeleníti a Google Analytics adataidat és a Google nyilvános algoritmus-frissítéseit, így könnyedén megvizsgálhatod, hogy okozott-e zuhanást forgalmadban valamilyen nemrégiben beiktatott változtatás.

 

Büntetések

A büntetések (Kézi műveletek) listájában kétféle művelet jelenhet meg: léteznek Webhelyszintű egyezések, amelyek az egész webhelyre vonatkoznak, illetve Részleges egyezések, amelyek egy-egy URL-t vagy a webhely egyes részeit érintik.

 

Minden Kézi művelet értesítés mellé jár egy Ok és egy Hatás is. A leggyakoribb Kézi műveletek a következők:

  • Rejtett szöveg vagy kulcsszóhalmozás
  • Rejtett képek
  • Spam
  • Nem természetes kifelé mutató hivatkozások
  • Sekélyes tartalom, minimális, vagy semmilyen értékes információval
  • Nem természetes befelé mutató hivatkozások
  • Jelölőnyelv spamesítése
  • Hackelt webhely
  • Felhasználók által generált spam

 

Büntetések

Nem. Ha webhelyed kézi büntetést kapott, akkor arról a Google mindenképpen tájékoztat majd a Search Console Kézi műveletek menüjében. Azonban ezekről a büntetésekről nem mindig érkezik külön üzenet, ezért ne hagyatkozz kizárólag az üzenetek menüre a konzolon.

 

Melyek a leggyakoribb büntetési okok?

Manapság legtöbbször a túloptimalizált webhelyek kapnak büntetést a Google-tól. Ha a Google arról értesít, hogy nem természetes hivatkozások miatt végzett Kézi műveletet, akkor nagy valószínűséggel linket vásároltál, vagy valamilyen trükkös linktaktikában (linkcsalás) veszel részt.

 

Egy másik gyakori büntetési ok a szegényes tartalom. Ezeket általában azok a webhelyek kapják, amelyeknek rengeteg átvezető oldaluk van, kizárólag SEO célokra. Az egyre fejlődő algoritmusok ezeket azonban egyre hatékonyabban képesek gyenge minőségű tartalmakként megjelölni, így egyre kevesebb kézi büntetés jár értük.

 

Amit tehát érdemes észben tartani, hogy a kézi büntetések legnagyobb része akkor jár, ha egy webhelytulajdonos túlságosan agresszívan próbálja optimalizálni oldalát azzal a céllal, hogy átverje a Google algoritmusát. A legjobb módszer az ilyen büntetések elkerülésére tehát az, ha betartod a Google szabályzatát.

Van azonban egy kivétel…

 

Negatív SEO – Okozhat kézi büntetést egy külső támadás?

Nem minden esetben a büntetett webhely tulajdonosa a hibás. Előfordulhat, hogy a versenytársak negatív SEO technikákkal próbálják bemocskolni a hírnevedet, és szándékosan rossz színben tüntetnek fel a Google szemében.

 

Szerencsére az NSEO támadások ritkán végződnek Kézi műveletben. Valójában meglehetősen nehéz manapság ilyen módszereket hatékonyan alkalmazni, és sok esetben nem is ez az, ami megdönti a webhelyeket, hanem valamilyen más, kevésbé ártatlan indok.

 

Amennyiben úgy érzed, hogy negatív SEO támadás áldozata lettél, a legbiztosabb, ha visszautasítod a spam hivatkozásokat, amelyek webhelyedre mutatnak.

 

Lehet egy büntetés „életfogytiglan”?

Azok a webmesterek, akik egy korábban büntetett domaint vásárolnak igen nehéz helyzetben vannak, hiszen kénytelenek valahogy visszanyerni a Google bizalmát. A legtöbb ilyen eset azonban megoldható egy egyszerű felülvizsgálati kérelemmel.

 

A Google állítása szerint nem haragtartó (tehát nem helyez véglegesen feketelistára webhelyeket). Ha elég keményen dolgozol azért, hogy eltüntess mindent webhelyedről, ami szabályellenes lenne, akkor egy idő után megszűnik a büntetés vagy a szűrő hatása.

 

Ha azonban webhelyed vásárolt hivatkozásoknak köszönhetően került korábban az első helyre a keresések között, akkor a fizetett linkek eltávolításával nem lehetsz újra automatikusan az első. Sok esetben lehetetlenség újra az első helyre kerülni egy-egy ilyen büntetést vagy szűrőt követően.

 

John Mueller, a Google egyik munkatársa a következőt fűzte hozzá a témához:

„Ha [egy webhely] múltja tele van negatívumokkal, akkor vagy meg kell tanulnod együtt élni ezzel, vagy megpróbálhatsz annyit jóvá tenni, amennyit csak tudsz, de akár egy teljesen új domainre is átköltözhetsz.”

 

Tehát megeshet, hogy egy webhely múltja annyira sötét, hogy nem is érdemes azzal vesződni, hogy újra jó fényben tüntesd fel a Google szemeiben, és egyszerűbb teljesen új domaint keresni hozzá.


Miből állapítható meg, hogy egy webhely szűrő vagy büntetés áldozata lett-e?

Ha azt gyanítod, hogy webhelyedre szűrő került, vagy kézi büntetést kapott, akkor a következő lépéseket érdemes elvégezni:

  • Ellenőrizd a korábban emlegetett Kézi műveletek menüt a Google Search Console felületén.
  • Győződj meg róla, hogy a webhelyen elhelyezett Google Analytics követőkód megfelelően működik-e.
  • Győződj meg róla, hogy tényleg csak az organikus forgalmat vizsgálod-e, nem pedig az összes forgalmat. Megeshet hogy véletlenül a PPC forrású látogatókat is hozzászámolod a forgalomhoz.

 

Persze nem minden ranglétrán való lecsúszás és organikus forgalomkiesés jelenti azt, hogy elbánt veled a Google. Meglehet, hogy egyszerűen egyik versenytársad előzött le a látogatókért folytatott végtelen versenyben.


Mit tehetsz, ha webhelyed kézi büntetést kapott?

Ha szeretnéd feloldani a webhelyedre kiszabott büntetést, akkor először is meg kell oldanod azokat a problémákat, amelyekkel a Google megindokolta ezt a lépést.

 

A Nem természetes hivatkozások (vagy linkek) az egyetlen olyan probléma, ami nem a saját webhelyeden belülről fakad. Ha szeretnéd feloldani a büntetést, akkor meg kell szabadulnod ezektől a hivatkozásoktól.

Ezt a Google linkvisszautasító eszközével teheted meg

 

Amennyiben a Google kézi büntetést szabott ki webhelyedre, akkor muszáj leszel bizonyítani valamivel, hogy lépéseket tettél a probléma megoldására – ilyen esetben nem feltétlenül elég visszautasítani a hivatkozásokat, lehetőség szerint el is kell távolítani azokat.

Amennyiben azt gyanítod, hogy algoritmus-alapú szűrőt kapott webhelyed, akkor elég simán csak visszautasítani a gyanús hivatkozásokat.

 

A felülvizsgálat

A felülvizsgálati kérelmek benyújtásakor jól jön, ha a büntetést kiváltó probléma megoldásának folyamatát lépésről lépésre dokumentálod, és mellékeled a kérelemhez. Erre azért van szükség, hogy bizonyítsd a Google-nak igyekezetedet a probléma elhárítása céljából. 

 

A Google a következőt mondta a témával kapcsoaltban:

„Mielőtt a visszautasítás eszközt használnád, meg kell próbálnod eltávolítani a visszahivatkozásokat. Segíthet a linkeltávolítási folyamat dokumentálása is. Ha simán csak visszautasítod a hivatkozásokat anélkül, hogy előtte megpróbáltad volna eltávolítani őket, akkor előfordulhat, hogy a kérelmet visszautasítjuk.”

 

Ha nincs lehetőséged a hivatkozás eltávolítására, és nem tudod elérni az illetékes webmestert sem, akkor utasítsd vissza a hivatkozó URL-t vagy domaint, de említsd meg, hogy miért volt erre szükség a felülvizsgálati kérelemben.

 

Ha sikerül meggyőzni a Google-t igyekezetedről, akkor a kézi büntetést vissza fogják vonni.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!