Google Analytics szakszavak, amiket minden marketingesnek ismernie kell

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

Google Analytics szakszavak, amiket minden marketingesnek ismernie kell

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Sok ismeretlen kifejezéssel találkozol a Google Analytics használata közben? Cikkünkben részletesen elmagyarázzuk a legfontosabb kifejezések jelentését.
 

 Google Analytics szakszavak, amiket minden marketingesnek ismernie kell

A Google Analytics-t senkinek nem kell bemutatni. Ez a páratlanul erős eszköz elképesztően sok statisztikai adatot kínál webhelyedtől, illetve annak felhasználóiról. Gyakran olvashatod, hogy az Analytics adatai elengedhetetlenek egy stabil marketingstratégia kialakításához, vagy hogy „érdemes a Google Analyticset megvizsgálni, mert fontos adatokat biztosít” nos… bármiről.

 

Azonban amikor először (vagy akár századjára) nyitja meg valaki a GA-t, lehengerlően sok felülettel, funkcióval, és szakkifejezéssel találkozik, amik könnyedén elrettenthetik a friss felhasználókat, akik így képtelenek lesznek felfedezni mindazokat az értékes adatokat, amelyek segítségével fellendíthetnék webhelyük teljesítményét.

 

A következőkben néhány gyakran használt kifejezést sorolunk fel és magyarázunk meg, amelyekkel mind a Google Analyticsben, mind általánosságban a digitális marketing világában rendszeresen találkozhatsz.

 

Visszafordulási arány

A Google a következő definíciót fogalmazza meg a visszafordulási arányra:
A visszafordulás általában a webhely mindössze egyetlen oldalán végrehajtott munkamenetet jelent. Az Analytics rendszerben a visszafordulás számítása konkrétan egyetlen az Analytics-szerverhez leadott kérést kiváltó munkamenetként történik, azaz ha a felhasználó a webhely egyetlen oldalát keresi fel, majd anélkül lép ki, hogy az adott munkameneten belül az Analytics-szerverre további kérést küldene.

 

Egy felhasználó többféle okból is visszafordulhat webhelyed egy oldaláról. Lehet, hogy nem találták meg azt az információt, amit kerestek (az oldal másról szól, mint amire számítottak), de az is lehet, hogy pont, hogy megtalálták, ezért nem kell tovább keresgélniük a webhely többi oldalán.

 

Ha webhelyed számára a siker azt jelenti, hogy a felhasználó több oldalt is megtekint-e, akkor a magas visszafordulási arány rossz jel, hiszen webhelyed oldalai nem teljesítik ezt a célt. Lehet, hogy az oldal lassú, rosszul van „megdesignolva”, esetleg hibás információkat kínál, stb. Lehet, hogy maga a forrás (pl. Facebook) nem kifejezetten a te cégednek való online marketing eszköz. 

 

Kattintások

A kattintások száma jelzi, hogy hányszor kattintanak rá webhelyed valamelyik URL-jére a Google keresőtalálati oldalairól. Fontos megjegyezni, hogy a kattintások számába nem tartoznak bele azok a kattintások, amelyek a fizetett hirdetésekre érkeznek a találati oldalakon – a hirdetések statisztikái a Google Ads felületén láthatók.

 

Megjelenítések

Megjelenítésnek számít az, amikor webhelyed egyik oldala megjelenik a keresési találatok között a Google-ban. Ezekbe szintén nem számítanak bele a fizetett hirdetések megjelenítései, amelyek szintén a Google Ads statisztikáihoz tartoznak.

 

Tehát ha egy felhasználó láthatja hivatkozásodat a találatok között, akkor az megjelenítésnek számít. A megjelenítések száma fontos lesz a következő definícióhoz…

 

Átkattintási arány (CTR)

Az átkattintási arány (click-through rate, CTR) egy találatra érkező kattintások száma, osztva a megjelenítések számával (és megszorozva százzal).

 

Ha egy oldal átkattintási aránya magas, akkor az azt jelenti, hogy a felhasználók gyakran rákattintanak, amikor megjelenik a találatok között. Ha ez az arány alacsony, akkor meglehet, hogy az oldal nem túl hívogatóan jelenik meg a többi találathoz képest, vagy olyan keresésekre jelenik meg, amelyekhez nem kapcsolódik igazán.

 

Belépések

Amikor webhelyed több mint egy oldalból áll, akkor több belépési ponttal rendelkezik, amelyeket a Google mind külön tart számon.

 

Események

Az események meghatározott felhasználói műveletek, amelyek a webhelyen történnek. Ezek az események általában szoros kapcsolatban állnak a cég teljesítménymutatóival.

 

Például ha egy oldal egy ingyenesen letölthető e-könyvet kínál egyetlen gombnyomással, akkor ez a letöltés egy eseménynek számít. Valahányszor egy felhasználó rákattint a gombra, azt a rendszer eseményként könyveli el.

 

Ha ismered egy oldal látogatottságát, és tudod, hogy hányan végeztek el rajta egy bizonyos műveletet, akkor ebből a két adatból könnyedén kiszámolhatod, hogy milyen gyakori az adott esemény (például hogy milyen népszerű az adott letölthető fájl).

 

Kilépési oldalak

A kilépési oldalak azok az oldalak, amelyekről a látogatók elhagyják webhelyedet. Hasonlóképpen a visszafordulásokhoz egy kilépés még nem feltétlenül jelent rosszat, de érdemes ellenőrizni, hogy minden rendben van-e azokon az oldalakon, amelyeken gyakoriak a kilépések.

 

Kilépési arány

Az eddigi definíciók után a kilépési arány fogalmát már nem lesz nehéz értelmezni. A kilépéséi arányt úgy számolhatod ki, ha elosztod az oldal megtekintéseinek számát az onnan végzett kilépésekkel.

 

Lekérések

Nem összetévesztendő a lekérdezésekkel, egy lekérés a Google szerint „olyan tranzakció, amely adatküldést eredményez az Analytics szolgáltatásba.” Lekérésnek számítanak például az események, az oldalmegtekintések, és egyéb műveletek is. A Google a lekérdezések alapján értelmezi a felhasználó és az oldal közötti interakciót.

 

A Google ezen lekérések összességét hívja egy munkamenetnek. Ha a felhasználó 30 percig nem végez el semmilyen műveletet az oldalon, akkor a Google lezártnak tekinti a munkamenetet.

 

Céloldalak (vagy landing, esetleg belépési oldal)

Ezek azok az oldalak, amelyekre a felhasználó először érkezik, mikor meglátogatja webhelyedet, és megkezd egy munkamenetet.

 

Oldalmegtekintések

Az oldalmegtekintések száma jelzi, hogy a felhasználók hányszor látogattak el az adott weboldalra.

 

Az oldalmegtekintéseken belül megkülönböztetünk úgynevezett egyedi oldalmegtekintéseket is. Amikor egy felhasználó új munkamenetet indít webhelyeden, és e munkamenet alatt egy bizonyos oldalt többször is meglátogat, akkor az továbbra is csak egyetlen egyéni oldalmegtekintésnek számít majd.

 

Ide tartozik még az Oldal/munkamenet mutató is, ami azt mutatja meg, hogy átlagosan egy munkamenet alatt hány oldalt tekintenek meg a felhasználók webhelyeden.

 

Kapcsolódó kifejezés az oldalmélység, amit a Közönség > Viselkedés > Elkötelezettség jelentésben tekinthetsz meg. Az oldalmélység azt mutatja meg, hogy a különböző munkamenetek során hány oldalt tekintettek meg a felhasználók. Ez alapján számolható ki az átlag oldalmélység is.

 

Oldalon eltöltött idő

Az oldalon eltöltött idő azt mutatja meg, hogy egy adott felhasználó átlagosan mennyi időt töltött egy bizonyos oldalon. Ha például egy oldalon sok olvasnivaló van, akkor valószínűbb, hogy a felhasználó több időt tölt majd rajta, növelve ezzel a munkamenet idejét is.

 

A Google az oldalon töltött átlag időt méri, aminek kiszámításához elosztja az oldalon töltött időt az oldalmegtekintések számával, kivéve a kilépések számát.

 

Felhasználók, látogatók, vagy forgalom – melyikre fontos odafigyelni?
Mindhárom kifejezés azokra az emberekre vonatkozik, akik a webhelyedre érkeznek. Valójában nincs igazán nagy különbség közöttük.

 

Persze egy új látogató és egy visszatérő látogató között már jelentős különbséget tehetünk. A forgalom általánosságban az összes embert mutatja, akik ellátogatnak webhelyedre.

 

A forgalom több kategóriára osztható:

  • A közvetlen forgalom azt jelenti, hogy valaki egy konkrét hivatkozáson keresztül jut el webhelyedre, miután azt valaki elküldte neki. Ilyenkor nem történik keresés. Amikor például valakinek elküldesz egy emailt egy hivatkozással, és az a valaki rákattint, hogy felkeresse az adott oldalt, akkor az közvetlen forgalomnak számít.
  • Az organikus keresőforgalom a keresőmotorokból érkező látogatókat jelenti. Az organikus itt lényegében azt jelenti, hogy ingyenes, tehát nem a fizetett hirdetésekből származik.
  • Kizárásos alapon a harmadik kategória a fizetett keresőforgalom, ami a Google Ads hirdetésekből származik.
  • Végezetül beszélhetünk átirányított forgalomról – amikor egy webhelyen, közösségi oldalon, vagy egy keresőmotor felületén valamilyen hivatkozást helyez el, amivel átirányítja a forgalmat a te webhelyedre.
     

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!